In de eerste helft van 2018 was er veel minder animo voor VR headsets. In totaal zijn er nog geen 1,2 miljoen VR headsets en AR-headsets verscheept. Dat blijkt uit cijfers van marktvorser IDC.
Fabrikanten van de headsets zien de markt met 30 procent krimpen ten opzichte van vorig jaar. Dat komt vooral doordat fabrikanten de headsets niet meer cadeau doen bij de aanschaf van een smartphone uit het hoge segment. Onder meer Samsung gaf een VR-bril cadeau bij aanschaf van de Samsung Galaxy S-serie. Op die manier kon het bedrijf veel exemplaren van de Gear VR afzetten.
VR in Nederland
In Nederland heeft ongeveer vijf procent van alle consumenten een virtual reality bril in huis. Dat komt neer op zo’n 650.000 Nederlanders. Samsung is de marktleider in VR-brillen met een marktaandeel van 51 procent.
Op dit moment is er nog nauwelijks aanbod van sport, films en series in virtual reality. Toch hebben bijna een miljoen Nederlanders wel interesse in virtual reality blijkt uit onderzoek van Multiscope. VR werd bekender bij het grote publiek toen de wedstrijd Feyenoord – PSV in VR werd aangeboden. Inmiddels heeft ook de sportzender Eurosport een eigen VR-app en zijn steeds meer steden in Virtual Reality te bezoeken.
Geen nieuwe modellen
Het lijkt erop dat fabrikanten ook niet meer echt geïnteresseerd zijn in VR headsets. Grote fabrikanten hebben tot dusver geen nieuwe modellen gelanceerd. De enige grote fabrikant met een nieuw model is Oculus, die dit jaar de Oculus Go introduceerde. Dat is een goedkopere versie van de Oculus.
Ondanks weinig ontwikkeling wordt naar verwachting toch nog gewerkt aan Virtual Reality. Consumenten kunnen eenvoudig te gebruiken brillen verwachten voorzien van een lagere prijs. Daarnaast gaan gamefabrikanten aan de slag met nieuwe content voor VR, zodat de markt in virtual reality weer een boost krijgt.
Inhoudsopgave